FANDOM

Western
Western-Logo
Teema
Elinikä 1996-1997
Järjestelmä SYSTEM
Yläteema SYSTEM

Western on LEGO teema, joka oli markkinoilla vuodesta 1996 vuoteen 1997. Western kertoi nimensä mukaisesti Amerikan "villin lännen" tapahtumista neljän osapuolen, uudisasukkaiden, roistojen, Yhdysvaltojen ratsuväen ja intiaanien, näkökulmasta. Aiheeltaan Western oli erittäin harvinainen muihin teemoihin verrattuna ja tämä osaltaan selittää sarjan suuren suosion harrastajien piirissä. Eräänä osoituksena teeman suuresta suosiosta oli se, että vuonna 2002 eräät teeman seteistä julkaistiin uudelleen.

Tarina tai pikemminkin sen puuteMuokkaa

Julkaisuvuonaan 1996 Western keskittyi kertomaan "Kojoottijengin" piinaamasta Silver Citystä ja sen asukkaista. Silver Cityn puolustajat, sheriffi Duke ja seitsemännen ratsuväkirykmentin linnoituksen, Fort Legoredon (tunnetaan myös nimellä Avalonin linnake), joukot pyrkivät nappaamaan hylätyssä kultakaivoksessa majaa pitävän jengin ja varsinkin jengin puna-asuisen johtajan [1].

Vuonna 1997 Western teemaan tuli oma "alateemansa" intiaaneista kertovien settien muodossa. Nämä setit kertoivat päällikkö Juoksevan karhun intiaaniheimosta [2]. Ei ole selvää millaiset välit intiaaneilla ja muilla Western-teeman hahmoilla oli, sen sai leikkijä itse päättää .

Uudet elementitMuokkaa

Western toi mukanaan useita uusia LEGO elementtejä, joista varsinkin revolveri ja haulikko ovat huomattavia askeleita kohti realistisempia aseita aikaisempiin ase-elementteihin verrattuna. Teeman mukana tulivat myös ensimmäiset "puupalikat", pyöristetyt 1 x 2 peruspalikat. Nämä puupalikat muistuttivat kovasti hirsistä tehtyä seinää.

SetitMuokkaa

Alla olevassa listassa ovat kaikki teemaan setit linkkeineen sekä settien suomalaiset nimet, jotka on otettu LEGO-katalogista. Listat on jaettu julkaisuvuoden perusteella:

1996

1997

TriviaaMuokkaa

  • Western ei ollut ensimmäinen villistä lännestä inspiraationsa saanut tuote LEGO yhtiön historiassa. Kyseisen arvosanan saa setti 210 Cowboys
  • Western-teeman settien jälkeen seuraava LEGO yhtiön tuottama villistä lännestä inpiraationsa saanut setti oli Toy Story-teeman 7594 Woodyn jengi, jossa setissä on kultakaivos ja sheriffin toimisto.

Katso myösMuokkaa

LinkitMuokkaa

ReferenssitMuokkaa

  1. Katalogikuva vuodelta 1996
  2. Katalogikuva vuodelta 1997

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki