FANDOM

Valokuvaus on olennainen osa LEGO harrastusta. Jokainen harrastaja haluaa tallentaa rakennelmansa muistoihinsa ja näyttää sitä muille ja tähän tarkoitukseen valokuva on otollinen. Toisaalta onnistuneen otoksen ottaminen voi olla vaikeaa LEGO palikoiden ja rakennelmien erityispiirteiden vuoksi.

Valokuvauksen osa-alueetMuokkaa

Mallin sijaintiMuokkaa

Kuvattava kohde on yleensä kokonainen LEGO rakennelma tai osa sitä. Joskus kohteena voi olla myös usea rakennelma. Silti lähes aina kohde on suhteellisen pieni. Tästä syystä on tärkeää että malli on sellaisessa paikassa, josta se erottuu hyvin. Kameraa tulisi tuoda niin lähelle että kuvattava kohde vie vähintään puolet otoksen pinta-alasta. Näin saadaan helpommin esille teoksen yksityiskohdat.

Nyrkkisääntö: "Tuo kamera tarpeeksi lähelle mallia ja malli hyvälle paikalle"

TaustaMuokkaa

Selkeälle kuvalle on ominaista selkeä tausta, josta kuvattava malli erottuu selkeästi. Vaikka joskus taustan muuttaminen toisenlaiseksi on hyvä tehokeino, tulisi jokaisesta rakennelmasta ottaa ainakin muutama selkeä kuva. Näiden avulla kuvien katsojat saavat paremman käsityksen rakennelman mitoista ja muodosta.

Nyrkkisääntö: "Tumma tausta vaaleille rakennelmille, vaalea tummille".

ValaistusMuokkaa

Valaistus on äärimmäisen tärkeää selkeälle kuvalle. Hyvin valaistusta mallista yksityiskohdat erottuvat hyvin ja malli itsekin on helpompi nähdä.

LEGO palikoille ominaisen kiillon vuoksi ei ole suositeltavaa käyttää kameroiden omaa salamaa. Salama heijastuu helposti takaisin rakennelmasta ja tekee kuvasta epäselvän. Suositeltava tapa valaista LEGO rakennelma on käyttää vähintää kahta lamppua, sijoitetaan mallin molemmin puolin niin ettei kameralle jää mitään kohtaa valaisematta. Lamppuja kannattaa vääntää eri asentoihin jottei niiden valo loista kameraan päin. Myös useampia lamppuja voidaan käyttää.

Nyrkkisääntö: "Mitä enemmän valoa malliin osuu, sitä parempi kuva tulee".

Kuvien muokkausMuokkaa

Vaikka valokuva teoksesta onnistuukin hyvin, monesti pidetään huonona ideana lähettää suoraan kamerasta otetut kuvat esimerkiksi {{Brickshelf]]iin suoraan. Kuvat ovat monesti liian suuria ja epäselviä ja tästä syystä on hyvä käyttää kuvankäsittelyohjelmia kuvien parantamiseen. Esimerkiksi kuvien pienentäminen auttaa hyvin paljon kuvien katsojia.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki