Fandom

WikiPalikka

Tyypillisiä palikoita

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu2 Share

LEGO-tuotteilla rakentaminen perustuu tunnetusti eri kiinnitysmekanismeilla kiinnittyviin palikoihin. Palikoita on paljon erityyppisiä ja tämä artikkeli esittelee joitakin yleisimpiä.

PalikatMuokkaa

Palikka.png

2x4 nupin kokoinen palikka.

Palikka (brick) on paksu perusosa ja kaikkein tunnetuin osa - usein kaikkia osia kutsutaankin palikoiksi. Palikoita käytetään useimmiten kestäviin rakenteisiin. Osa on kolmen päällekkäisen levyn paksuinen ja viiden päällekkäisen levyn levyinen. Sen päällä on nuppeja ja alla kohta, johon voi liittää nuppeja. Palikoita on hyvin monia erilaisia ja niitä on ollut miltei kaiken värisinä. Palikoita on ollut seteissä aina ensimmäisistä seteistä asti.

LevytMuokkaa

Levy.png

2x2 nupin kokoinen levy.

Levy (plate) on ohut, ulkomuotoa varten käytetty osa, jonka päällä on nuppeja ja alla nuppien kiinnityskohta. Yksi levy on kolmasosa yhden palikan paksuudesta. Monet käyttävät rakentaessaan tunnettua 5:2-kaavaa, mikä tarkoittaa sitä, että viisi päällekkäistä levyä on yhtä paksu kuin kahden nupin alue on leveä. Levyjä on olemassa eri kokoja ja värejä, aina pienestä 1x1 levystä suuriin 6x16 levyihin.

Ensimmäiset myynnissä olleet levyt oliva 2xN kokoisia ja väriltään valkoisia. Vasta vuonna 1963 1xN levyt tulivat markkinoilla ja samalla levyissä alettiin käyttämään muitakin värejä[1].

LaatatMuokkaa

Laatta.png

2x2 nupin kokoinen laatta.

Laatta (tile) on, kuten levy, ohut ja sitä käytetään ulkomuodon parantamiseen. Levyjen ja laattojen ero on, että levyjen päällä on nuppeja, kun taas laattojen yläpinta on sileä. Tämän vuoksi etenkin Space-rakentamisessa niitä käytetään runsaasti.

RenkaatMuokkaa

Rengas.png

Tyypillinen, akseliosaan kiinnitettävä rengas. Päällä oleva kumi on oma osansa.

Rengas on nimensä mukaisesti ajoneuvon renkaana käytettävä osa. Yleensä renkaat muodostuvat kahdesta osasta - muovisesta osasta keskellä sekä mustasta kumista, joka asetetaan sen päälle. Muovisessa osassa on kohta, josta sen voi kiinnittää x-akseliin tai erityiseen auton runkoon tai akseliosaan. Koska renkaassa ei ole nuppeja tai niiden kiinnityskohtia, tämä on välttämätöntä. Ennen on kuitenkin ollut osia, joissa akseliosa ja rengas ovat olleet yhtenäisiä tai joissa renkaan keskellä on ollut nuppi.

Katso myösMuokkaa

ReferenssitMuokkaa

  1. Gary Istokin History of LEGO Plate part 1 LUGNETissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki