FANDOM

Teeman nimi
Teeman logo wiki-muodossa
Teema
Elinikä XXXX-XXXX
Järjestelmä Wikilinkki järjestelmään
Yläteema Linkki yläteemaan jos on, muuten "Ei ole"

Tämä Teema-malliartikkeli sisältää pohjan teemojen artikkeleihin. Tämän malliartikkelin avulla voidaan aloittaa helposti uuden teema-artikkelin kirjoittaminen kopioimalla tämä pohja ja lisäämällä siihen teeman tiedot.

Ensimmäisessä kappaleessa eli niin sanotussa "esittely-kappaleessa" (ainoa jossa ei ole otsikkoa) tulisi kertoa lyhyesti teeman yleiset tiedot kuten teeman nimi, teeman yläteema, teeman aihe jne. Kappaleen tarkoituksena on olla lyhyt esittely eli kaikki pidemmät tekstit kuten settilistat tulisi kertoa myöhemmin. Myöhempiin kappaleisiin voi silti lyhyesti viitata, esimerkiksi kertoa että teemalla on yhteyksiä toiseen teemaan ja myöhemmin artikkelissa lisätä oma kappaleensa yhteyksistä.

Hyvänä käytäntönä on aloittaa kappale heti kirjoittamalla teeman nimi lihavoituna.

Huomaa etteivät tässä artikkelissa olevat kappaleet ole ainoita mitä voit lisätä artikkeliin. Voit lisätä ja poistaa kappaleita sen mukaan mitä itse näet parhaimmaksi. Nämä kappaleet ovat vain ne yleisimmät kappaleet mitä teemoista on kerrottavissa.

TarinaMuokkaa

Tarina-kappaleen tarkoituksena on kertoa teeman taustatarina. Tarinasta ei kannata kertoa mahdollisimman paljon vaan pysyä melko yleisellä tasolla niin että lukija ymmärtää tarinan pääjuonen ja sen tärkeimmät pointit. On myös hyvä kertoa tarinaan kuuluvista olennaisista esineistä (esimerkiksi M Tron-artikkelissa datakristallit). Näistä esineistä ei tosin yleensä kannata aloittaa omaa artikkelia ellei niistä ole jotain erittäin erikoista kerrottavaa.

Tarina-kappaleessa on myös hyvä kertoa ne teemat, jotka myös liittyvät kyseessä olevan teeman tarinaan, esimerkiksi vanhat Castle-teemat olivat usein vastapuolina toisilleen.

HahmotMuokkaa

Hahmot-kappaleessa kerrotaan tarkemmin tarinaan ja teemaan kuuluvista hahmoista. Tarkoituksena on antaa lyhyt selostus jokaisesta hahmosta olennaisimpine tietoineen. Hahmot on hyvä kuvailla alla olevalla tavalla:

Esimerkki-hahmo
Hahmoa koskevat tiedot yleisellä tasolla. Nämä tiedot saa usein moderneissa teemoissa LEGO.com-sivustolta.

HistoriaMuokkaa

Kun tarina-kappale keskistyi teeman keksittyyn taustaan, tämä kappale keskittyy teeman oikeaan historiaan. Kappaleessa kerrotaan ne syyt mitkä muokkasivat teemaa ja mikä sai LEGO Groupin innostumaan teemasta. Usein tämän kappaleen tietoja on hankala löytää mutta jos ne vain suinkin löytää, ne ovat usein kaikista kiinnostavimmat. Erilaisista sivustoista ja lehdistä kuten BrickJournalista voi löytyä haastatteluita, konseptikuvia ja muita kiinnostavia yksityiskohtia mitkä kertovat teeman historiasta.

SetitMuokkaa

Tässä kappeleessa listataan teemaan kuuluvat setit. Tämä on myös kappalessa, jossa kannattaa kertoa setteihin liittyvät erikoisuudet.

Setit listataan vuosittain alla olevan mallin mukaan:

2000

  • Ensimmäisen setin linkki
  • Toisen setin linkki

2001

  • Kolmannen setin linkki

Katso myösMuokkaa

Usein aiheena olevaan teemaan liittyy myös muita teemoja, settejä ja artikkeleita. Nämä Wikipalikan sisäiset linkit sisältää tähän kappaleeseen listattuna.

LinkitMuokkaa

Teemaan liittyvät Wikipalikan ulkopuoliset linkit, kuten teemaan liittyvät foorumit, kerrotaan omassa linkit-kappaleessa. Kuten "Katso myös"-kappaleessa, nämäkin linkit kannattaa listata.

LähteetMuokkaa

Jos artikkelissa on käytetty referenssejä, tulee lisätä tämä kappale. Kappale sisältää vain yhden koodin, references-koodin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki