FANDOM

Suuri LEGO Kirja
[[Kuva:]]
Kirja
Kirjoittaja LEGO Groupin omat joukot
Julkaisija Dorling Kindersley Ltd.
Tyyppi Yleisopas
Vuosi 1999

Suuri LEGO Kirja (englanniksi The Ultimate LEGO Book) on LEGO Groupin toimittaja yleisopas LEGO yhtiön toimintaan aina settien suunnittelemisesta LEGOLAND-teemapuistojen kuvaamiseen. Kirjassa käydään läpi muun muassa yhtiön historiikki, kerrotaan kuin LEGO palikat tehdään ja kuinka ne paketoidaan seteiksi sekä LEGOLAND-puistojen kohteista ja rakentamisesta laaja-alaisesti. Kirja on suunniteltu lapsille opaskirjaksi mutta on kiinnostava AFOLillekin.

Kirjan sisältöMuokkaa

Suuri LEGO Kirja koostuu neljästä "osiosta", jotka kuvataan nimillä LEGO-palikan historia, LEGO-mestarirakentajat, LEGOLAND-puistot ja Just Imagine. Näistä ensimmäinen, LEGO-palikan historia, kuvaa otsikon mukaisesti LEGO-yhtiön historiaa aina ensimmäisistä puuleluista kirjan julkaisuvuoteen 1999 asti. Historiikin ohella käydään läpi sekä palikoiden valmistusprosessi että teemojen ja settien suunnitteluprosessi (esimerkkinä toimii kyseisenä vuonna julkaistu Rock Raiders). Tästä osiosta aman kappaleensa saavat myös LEGO WEAR, videopelit ja muu media ja Mindstorms.

Seuraava osio, LEGO-mestarirakentajat, kertoo LEGO yhtiössä työskentelevistä mestarirakentajista, joiden tehtäviin kuuluu suurten pienoismallien rakentaminen LEGOLAND-puistoihin ja tapahtumiin. Osiossa kerrotaan mestarirakentajien valintaprosessista, heidän ammatiinsa kuuluvasta "opinnoista" ja heidän työstään eli mallien rakentamisesta. Oman kappaleensa ovat saaneet myös mestarirakentajien työnnäytteet, kuten esimerkiksi Mount Rushmoren ja New Yorkissa sijaitsevan Grand Central Stationin pienoismallit. Osion loppuosaan kuuluvat erilaiset esimerkin omaiset "neuvonta"-kohdat, joissa näytetään erilaisia mahdollisia rakennelmia rakennusohjeineen (Eräässä esimerkkimallissa käytetään jopa SNOT-tekniikkaa).

LEGOLAND-puistot osio on pisin kirjan osioista ja se kertoo LEGOLAND-teemapuistojen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Osiossa on myös kappaleita kaikille silloisille LEGOLAND-puistoille ja useimmille niiden sisältämistä alueista. Suurin osa erilaisista malleista, joita osiossa näytetään ovat Miniland-tyylisiä.

Kirjan viimeinen osio, Just Imagine, kertoo erilaisista LEGO palikoiden käyttötarkoituksista "yhtiön ulkopuolella" yhtiön silloisen tunnuslauseen mukaisesti. Monet osiossa näytetyt teokset ovat erilaisten taiteilijoiden rakentamia.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki