FANDOM

SNOT (Studs not on top) on yhteis-nimitys monille erilaisille rakennustekniikoille, jotka perustuvat palikan asettemiseen rakennelmassa niin etteivät palikan nuppi osoita ylöspäin. SNOT tekniikoiden tarkoitus on saada palikoista mahdollisimman paljon irti kääntämällä ne mallille sopiviin paikkoihin.

SNOT tekniikoiden hyvät puolet ovat:

  • Palikoita voi käyttää paljon monipuolisemmin
  • Yksityiskohtien rakentaminen helpottuu
  • Erikoisten rakenteiden ja muotojen rakentaminen helpottuu

Toisaalta SNOT tekniikkoita vaatii myös käyttäjältään melko paljon. Tekniikoiden huonoja puolia ovat:

  • Täysin uuden näkökulman käyttäminen on hankalaa
  • 5:2 säännön opetteleminen
  • Tekniikat vaativat joskus hieman erikoisempia osia

5:2 SääntöMuokkaa

SNOT 52 kaava.jpg

Viisi levyä on korkeudeltaan sama kuin mitä kaksi palikkaa on vierekkäin.

5:2 sääntö tarkoittaa tavallisissa palikoissa olevaa suhdetta osien pituuksien ja leveyksien välissä: viisi päällekkäistä levyä on yhtä korkea kuin kaksi vierekkäistä palikkaa on leveä. Suhdekaava toimii myös kaikille suuremmillekin palikkamäärille (10:4, 15:6 jne). Hyvin monet SNOT tekniikat perustuvat juuri tähän olennaiseen sääntöön.

SNOT-tekniikatMuokkaa

SNOT-tekniikat erotetaan usein toisistaan sen mukaan kuinka monta astetta ne siirtävät nuppeja. Tekniikoiden nimitys on tosin harhaanjohtava sillä saman muutoksen voi aiheuttaa monikin eri palikka. Alla olevassa galleriassa näytetään tavallisimpia palikka-yhdistelmiä millää voidaan saada aikaiseksi kyseinen siirto.

SNOT180Muokkaa

KäyttöMuokkaa

SNOT on kenties käytetyin "kehittyneempi" tekniikka harrastajien piirissä. Vaikka SNOT-tekniikkoita käytetään jossain määrin seteissä (esimerkiksi monien vanhempien settien autojen valot rakennetaan SNOTin avulla), ei SNOT ole seteissä läheskään niin käytetty kuin harrastajien MOCeissa.

Katso myösMuokkaa

Ulkoiset linkitMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki