FANDOM

Setin nimi
300px
Setti
Numero XXXX
Teema Teeman wiki-linkki
Vuosi XXXX
Osia XXX
Ohjehinta XXX
LUGNET - Peeron

BrickLink

Tämä setti-malliartikkeli sisältää pohjan settien artikkeleita varten. Malliartikkelin tarkoitus on toimia pohjana mitä voi käyttää artikkeleiden kirjoitusvaiheessa. Tarkoitus on että uusi artikkeli voidaan kirjoittaa ottamalla kopio tämän artikkelin sisällöstä ja kirjoittaa päälle settiä koskevat tiedot.

Ensimmäinen kappale toimii lyhyenä selostuksena setistä. Siinä on hyvä mainita olennaisimmat settiin liittyvät tiedot kuten julkaisuvuosi, teema johon setti kuuluu jne. On parasta pitää ensimmäinen kappale lyhyenä esittelynä ja kertoa setin tarkemmat tiedot vasta myöhemmin tietoja vastaavissa kappaleissa. Esimerkiksi pienoismalli-tyyppisien settien, esimerkiksi 8169 Lamborghini Gallardo LP 560-4:n, esittelykappaleessa voidaan mainita setin oikean maailman version ja myöhemmin artikkelissa jatkaa alkuperäisen ja LEGO version vertailua omassa kappaleessa.

Ensimmäisen kappaleen alussa olisi hyvä lihavoida artikkelin nimi. Muualla artikkelissa nimeä ei tulisi lihavoida.

Huomaa että artikkelin kappaleiden määrää voi muokata tarpeen mukaan. Paras menetelmä on aloittaa muutamasta kappaleesta ja myöhemmin kun asiaa on lisää, lisätä uusi kappale.

SisältöMuokkaa

Tässä kappaleessa kuvataan setin sisältö. Sisältö ja sen sisältämä kuvaus vaihtelee suuresti riippuen setistä. Pääperiaatteena on että Sisältö-kappalessa käydään läpi sisältö niin hyvin että sen luettuaan lukija tietää suurimmalta osalta mitä setti sisältää. Esimerkiksi Space-seteissä voidaan kuvata setin sisältävän avaruusaluksen joka näyttää tietynlaiselta ja joka sisältää tietyt toiminnot tai erityispiirteet.

Sisältö-kappaleen alikappaleita on hyvä lisätä jos itse kappaleen luettavuus kärsii suuren tekstimäärän takia. Alikappaleiden määrä ja nimikkeet vaihtelevat settien mukaan. Alla on mainittu muutamia mahdollisia alikappaleita:

  • Minifiguurit - Jos setti sisältää erikoisempia minifiguureita, kuten harvinaisuuksia tai muuta maininnan arvoista, minifiguurien kuvauksen voi lisätä omaksi kappaleeksi. On tärkeä huomata että tietylle teemalle ominaiset minifiguurit kannattaa kuvata tarkemmin itse teeman artikkelissa, ei setissä. Näin säästytään saman tiedon kirjoittamiselta moneen kertaan.
  • Toiminnot - Kuvaa setin sisältämät erikoisemmat toiminnot. Toiminnat voi myös kertoa itse Sisältö-kappaleessa mutta eräissä seteissä, kuten TECHNIC-seteissä, on parasta kertoa setin toiminnot omassa kappaleessa.
  • Erikoispalikat - Eräät setit sisältävät harvinaisia tai muuten erikoisia palikoita ja näistä palikoista on hyvä kertoa omassa kappaleessa. Huomaa että erittäin kiinnostavat ja ainutlaatuiset palikat kannattaa kuvata paremmin omassa artikkelissa. Näin niiden tieto löytyy helpommin.

HistoriaMuokkaa

Usein settien kehittämis- ja suunnitteluvaiheeseen liittyy monia kiinnostavia piirteitä, erilaisia konsepteja ja muita vastaavia. Näitä tietoja ei saata löytyä helposti mutta jos ne löytyvät, ne ovat yleensä kiinnostavimpia tietoja mitä settiin liittyy. Mahdollisia tiedonlähteitä tämän kappaleen kirjoittamiseen ovat erilaiset haastattelut ja lehtijutut. Esimerkiksi BrickJournal-lehdessä on melko usein uudehkojen settien historiaa ja suunnitteluperiaatteita selvennetty.

TriviaMuokkaa

Mikäli settiin liittyy kiinnostavia yksityiskohtia, erikoisia huomioita tai muita vastaavia, nämä kirjoitetaan tähän kappaleeseen listana. Alla esimerkki:

  • Yksityiskohta 1
  • Yksityiskohta 2

Katso myösMuokkaa

Usein aiheena olevaan teemaan liittyy myös muita teemoja, settejä ja artikkeleita. Nämä Wikipalikan sisäiset linkit sisältää tähän kappaleeseen listattuna.

LinkitMuokkaa

Teemaan liittyvät Wikipalikan ulkopuoliset linkit, kuten teemaan liittyvät foorumit, kerrotaan omassa linkit-kappaleessa. Kuten "Katso myös"-kappaleessa, nämäkin linkit kannattaa listata.

LähteetMuokkaa

Jos artikkelissa on käytetty referenssejä, tulee lisätä tämä kappale. Kappale sisältää vain yhden koodin, references-koodin.

Mallineen koodi (ei sisälly artikkeliin) Muokkaa

{{Setti|
nimi=''Setin nimi''|
kuva=''Setin kuvan wiki-linkki''|
numero=''XXXX''|
teema=''Teeman wiki-linkki''|
vuosi=''XXXX''|
osia=''XXX''|
ohjehinta=''XXX''|
lugnet_linkki=XXXX|
peeron_linkki=XXXX|
bricklink_linkki=XXXX|
}}

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki