Fandom

WikiPalikka

Setit

471sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu1 Share

Setit ovat LEGO Groupin julkaisemia tuotteita, jotka sisältävät tarvittavan määrän osat tietyn mallin tai mallien rakentamiseen. Mukana tulee usein myös ohjeet mallien rakentamiseen. Näitä julkaistaan teemoissa ja jokaisella niistä on oma tuotekoodinsa.

Setit voivat olla pakattu kanistereihin, purkkeihin ja pahvilaatikoihin.

Kaikkiin seteistä tehtyihin sivuihin pääsee settien luokasta.

HistoriaMuokkaa

Setit ovat aina olleet pääosana LEGO tuotteiden myynnissä mutta niiden muoto on muuttunut paljonkin aikojen saatossa. Ennen System-ajatuksen kehittymistä 1970-luvulla settien sisällöt olivat usein erittäin erilaiset eikä kahta saman tyylistä settien ollut olemassa. System-ajatus toi mukanaan eri kokoiset setit jotka liittyivät samaan tarinaan eli teemaan. Samassa teemassa on näistä ajoista alkaen ollut saman tyylinen setti-rakenne:

  • Yhdestä kahteen suurempaa settiä (200+ palikkaa)
  • Yhdestä kolmeen keskikokoista settiä (100+ palikkaa)
  • Kahdesta neljään pientä settiä (10–100 palikkaa)

SettityypitMuokkaa

Tavallisen setin lisäksi on olemassa myös oma joukkonsa erikoistarkoituksia varten tehtyjä settejä. Tavallisimpia näistä ovat mainostarkoitukseen tehtyjä promo-settejä.

PromootioMuokkaa

Promootiosetti eli promo-setti on mainostarkoitukseen tehty setti. Tavallisesti nämä setit ovat pieniä, alle 50 palikan pakkauksia, joita annetaan asiakkaille muiden tuotteiden mukana mainosmielessä. Promo-setit eivät usein edusta kehittyneintä settisuunnittelua eikä niissä tavallisesti ole kovin erikoisia palikoita.

UudelleenjulkaisuMuokkaa

Uudelleenjulkaisu tarkoittaa sitä että tietty setti julkaistaan uudelleen. Julkaistu setti sisältää usein pieniä muutoksia alkuperäiseen verrattuna, esimerkiksi silloin kun tiettyjen alkuperäisessä setissä olleiden palikoiden tuotanto on lopetettu. Milteinpä aina julkaistulla setillä on alkuperäisestä eroava tuotekoodi. Tuotekoodi saattaa usein olla ainoa tapa erottaa setit toisistaan.

ImpulssiMuokkaa

Impulssisetti on pieni, alle 5 euroa maksava setti, johon kuuluu tavallisesti yksi minifiguuri ja muutama kymmenpalikoita joista voi rakentaa jotain figuurille sopivaa. Impulssisetit ovat tulleet markkinoilla vasta 2000-luvun puolivälissä jolloin LEGO Group huomasi pienten settien arvon. Impulssisetit on suunnattu nimensä mukaisesti niihin tilanteisiin jolloin lastensa kanssa kaupassa oleva vanhempi ei halua ostaa mankuville lapsilleen kalliita settejä mutta voi ostaa heille pienemmän ja halvemman setin. AFOL-piireissä impulssiseteistä on tullut mainio keino hankkia useita minifiguureita.

Kuuluisia settejäMuokkaa

Alla olevat setit ovat kuuluisia harrastajien keskuudessa joko niiden harvinaisuuden tai niiden rakenteen takia. Useiden settien takana on myös mielenkiintoisia tarinoita.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki