FANDOM

Rakennusohje on yleensä kuvitettu opas tietyn rakennuksen rakentamiseen LEGO palikoilla. Ohjeet tulevat tavallisesti settien mukana mutta myös harrastajien voimin on luotu erilaisia rakennusohjeita MOCeihin. Myös erilaisia rakennustekniikkojen selittämään on tehty rakennusohjeita.

HistoriaMuokkaa

Ensimmäisissä markkinoille ilmestyneissä seteissä ei ollut lainkaan rakennusohjeita. Setit oli tarkoitettu lähinnä niillä leikkivälle rakennus-osiksi heidän omiin teoksiinsa ja tämän takia ohjeita ei nähty tarpeelliseksi. Silti seteillä oli "päämallinsa" "vaihtoehtoisine malleineen" mutta niiden rakentaminen onnistui pelkästään settien kansikuvaa tutkimalla.

Ensimmäiset rakennusohjeet ilmestyivät setteihin vuonna 1964[1] kun System of Play ajattelumalli kehittyi pikkuhiljaa. 60-luvun rakennusohjeet eivät tosin täysin olleet samanlaisia kuin nykyiset sillä yhdessä ohjeiden askeleessa liitettiin paljon enemmän palikoita malliin.

Harrastaja voimin tehdyt rakennusohjeetMuokkaa

Tietokone-avusteisen rakentamisen kehittyessä helpommaksi on siihen ilmaantunut perinteisen 3D palikoiden siirtelyn lisäksi myös mahdollisuus omien rakennusohjeiden luontiin. Esimerkiksi LDRAW-ohjelmaperheeseen on kuulunut mahdollisuus omien rakennusohjeiden luomiseen miltei alusta alkaen.

LähteetMuokkaa

  1. LEGO.comin historiikki vuosille 1960-1969

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki