Fandom

WikiPalikka

Palikkatakomo

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Palikkatakomo
Palikkatakomo.jpg
Internet-sivusto
Osoite http://palikkatakomo.org
Tyyppi Suomalainen LEGO foorumi
Omistaja InfamousQ

Palikkatakomo on suomalainen LEGO foorumi, jonka tarkoituksena on toimia suomalaisten LEGO harrastajien kokoontumispaikkana. Tärkeimpänä Takomon tehtävänä on edistää LEGO harrastusta Suomessa sekä auttamalla yksittäisiä harrastajia kehittymään että tuomalla LEGO harrastusta suuren yleisön tietouteen. Takomo järjestää näyttelyitä ja kilpailuita, joihin jäsenet voivat osallistua ilmaiseksi.

Tärkein osa Palikkatakomon toimintaa keskittyy ilmaiseen foorumiin.

HistoriaMuokkaa

Palikkatakomon ensi-askeleetMuokkaa

Palikkatakomo syntyi vuonna 2005 InfamousQ:n ja muutaman muun suomalaisen LEGO harrastajan päätöksestä. Ensimmäinen Takomon sivusto sisälsi vain foorumin. Foorumiin ei kumminkaan saatu houkuteltua lisää jäseniä ja ylläpidon muiden kiireiden (lue: armeija-palvelusajan) aikana foorumi katosi palvelimeen tulleen tietomurron vaikutuksesta. Q ja muut harrastajat eivät silti unohtaneet ajatusta suomalaisesta LEGO foorumista. Liityttyään jo olemassa olleeseen HOViNET Teamin ja Bio-Klaani foorumiin Q löysi lisää aktiivisia harrastajia.

Ensimmäinen näyttely ja uusi sivustoMuokkaa

InfamousQ:n yhteydenpito Suomen LEGO Oy Ab:n johtajaan poiki syksyllä 2008 ainutlaatuisen mahdollisuuden Suomen LEGO harrastajille. Ideaparkissa tultaisiin pitämään LEGO näyttely ja Palikkatakomon jäsenillä olisi mahdollisuus tuoda omia tuotteitaan sinne. Näin tapahtuikin ja seitsemän harrastajaa toikin omia rakennelmiaan näyttelyyn näytille. Rakennelmien lisäksi mukaan tuli suomalaisten animaatio-tiimien parhaimpia tuotoksia HOViNET Teamin Jantzun editoimana videona.

Näyttelyn aiheuttaman positiivisen vireen alla Q julkaisi Palikkatakomon uuden sivuston. Alkuperäisen foorumin tuhouduttuessa Takomon keskustelu oli siirtynyt pääasiassa HOViNETin foorumilla, josta se siirrettiin osittain takaisin Palikkatakomon hoteisiin.

Ensimmäinen julkinen näyttelyMuokkaa

Kevät 2009 toi seuraavaan uuden virstanpylvään Takomon toiminnalle. Pikkuhiljaa kasautunut Takomon aktiivijäsenistö joutui pienimuotoisen koitoksen eteen kun Palikkatakomon ensimmäinen julkinen näyttely mahdollistui Model Expo 2009 tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa (Ideaparkin näyttelyssä rakentajat eivät olleet kertomassa teoksistaan mutta Expossa olivat). Alkuvaikeuksista huolimatta Expon näyttely onnistui ensikertalaisilta hyvin ja Palikkatakomon toiminta ja asema vakiintuivat entistä enemmän.

Sama vuoden kesänä Takomon asema Suomen LEGO harrastajien kohtauspaikkana varmentui myös LEGO Groupin näkökulmasta kun Palikkatakomon edustajaksi LEGO Ambassador-ohjelmaan valittiin InfamousQ.

ToimintaMuokkaa

Palikkatakomo järjestää pääsääntöisesti kahdenlaisia tapahtumia: jäsenistölleen tarkoitettuja ja suurelle yleisölle tarkoitettuja. Jäsenistölle tarkoitettuja tapahtumia ovat mm. rakennuskilpailut ja yhdessä HOViNET Teamin kanssa järjestetyt animaatiokilpailut. Suurelle yleisölle tarkoitetut tapahtumat ovat taas suurimmaksi osaksi näyttelyitä mutta joissain näyttelyissä pidetään myös yleisölle rakennuskilpailuja. Yleensä kilpailut pidetään yhteistyössä Suomen LEGO-yhtiön kanssa. Näyttelyitä järjestetään noin neljä vuoden aikana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki