FANDOM

Mindstorms
Mindstorms Logo.PNG
Teema
Elinikä 1997-nykypäivä
Järjestelmä TECHNIC
Yläteema TECHNIC

Mindstorms on The LEGO Groupin valmistama tuotesarja, josta voi rakentaa erilaisia robotteja. Nämä robotit rakentuvat keskuksena toimivasta ohjelmoitavasta tietokoneesta eli niin sanotusta älypalikasta, siihen liittyvistä moottoreista ja antureista sekä tavanomaisista TECHNIC-osista. Älypalikka sisältää sisäinen tietokoneen, anturiportteja sekä sähkömoottoriportteja joilla voidaan ohjata erilaisia moottoreita. Ensimmäinen versio, RCX, julkaistiin vuonna 1997. Seuraava versio, NXT, julkaistiin vuonna 2006.

Mindstorms on myynnissä sekä tavallisissa lelukaupoissa kuin myös kouluihin tarkoitetulla LEGO Education-myyntikanavalla. Useimmat setit ovat myynnissä vain toisessa myyntikanavassa.

HistoriaMuokkaa

RCXMuokkaa

Vuonna 1997 ilmestyi Mindstorms-sarjan ensimmäinen virallinen setti, Robotic Innovation System (RIS). Tähän 727 palikan settiin kuului tavallisten TECHNIC- ja SYSTEM-palikoiden lisäksi moottoreita sekä erityinen RCX-älypalikka siihen liittyvine ohjauskomponentit (esimerkiksi johto sen kiinnittämiseen tietokoneeseen). Mukana tuli myös RIS-ohjelmiston ensimmäinen versio CD-levyllä. RIS-ohjelmistolla pystyy tekemään konekielisiä ohjelmia joita RCX-palikka toteuttaa itsenäisesti.

RCX-palikka itsessään sisältää seuraavat elementit:

  • Hitachi H8 mikro-ohjain joka sisältää 32 kilobittiä RAM muistia
  • 16 kilobittiä ROM muistia
  • Kolme moottorin ohjaukseen käytettyä porttia
  • Kolme antureille tarkoitettua porttia
  • Infrapuna-anturi jonka avulla voidaan tietokoneelta lähettää valmiit ohjelmat RCX-palikalle
  • Näyttö

RCX-palikasta ja sen mukana tulleesta RIS-ohjelmistosta tuli uusi versio vuonna 1999. Version numero oli 1.5 ja se sisälsi useita erilaisia muutoksia palikan ja ohjelmiston ohjelmakoodiin mutta palikkaan tai moottoreihin ei tullut mitään muutoksia. Versio numero 2 tuli vuonna 2001.

NXTMuokkaa

NXT on RCX-älypalikan seuraaja joka käyttää uudenlaisia johtoja eikä ole suoraan yhtenäinen RCX-aikakauden osiin. NXT julkaistiin vuonna 2006. NXT 2.0 julkaistiin vuoden 2009 syksyllä.

SetitMuokkaa

1998Muokkaa

1999Muokkaa

2000Muokkaa

2001Muokkaa

2004Muokkaa

2006Muokkaa

2007Muokkaa

2008Muokkaa

2009Muokkaa

MediaMuokkaa

Ottaen huomioon Mindstorms-teeman erilaiset lähtökohdat verrattuna muihin LEGO teemoihin, on ymmärrettävää että siitä on tehty monia kirjoja, jotka muiden teemojen kirjallisuudesta eroten ovat täysin asiapitoisia. Useimmat niistä kertovat siitä kuinka RCX and NXT palikoilla voidaan rakentaa tietynlaisia rakennelmia. Kirjat sisältävät hieman rakennusohjeita, mutta ohjeet eivät ole kirjojen pääasiat. Iso osa kirjoista käytetään ohjelmointipuolen selittämiseen.

OhjelmoitavuusMuokkaa

Sekä RCX- että NXT-keskuspalikka ovat ohjelmoitavissa. Yleisin tapa ohjelmoida keskuspalikoita on käyttää setin mukana tulevaa koodausohjelmaa. Ohjelmat rakennetaan erilaisista palikoista, joiden avulla voidaan määritellä esimerkiksi tiettyjen moottorien pyöriminen anturien luvut, ynnä muuta. Näin voidaan esimerkiksi rakentaa ohjelma, joka vierittää keskuspalikkaa moottorien avulla pyörittämällä renkaita X kierrosta ja sitten lukea kosketusanturin arvon. Lego Group on julkaissut jokaiselle keskuspalikalleen software development kit:n[1] ja näiden avulla ovat Mindstorms-fanit tehneet omia ohjelmia päästäkseen eroon alkuperäisten ohjelmien rajoitteista (esim. ehtolauseiden poissa-olo). Esimerkki tällaisesta ohjelmasta on Bricx Command Center (BricxCC), jonka avulla voi RCX-keskuspalikkaan lähettää C-kieleen perustuvalla NQC-kielellä tehtyjä ohjelmia. Näitä ohjelmia pyörittää keskuspalikassa keskuspalikan oma sisäinen ohjelmisto (firmware).

Koska keskuspalikka voi kommunikoida tietokoneen avulla, on tiedon lähettämisen keskuspalikkaan mahdollista myös muokata keskuspalikan sisältöä. Tämän kaksisuuntaisen yhteyden avulla on mahdollista poistaa alkuperäinen firmware ja korvata se uudella. Tunnetuimmat korvaajat ovat Lejos joka korvaa firmwaren Java-kieltä ymmärtävällä, Brickos joka korvaa firmwaren C-kieltä ymmärtävällä ja pbForth joka korvaa firmwaren Forth-kieltä ymmärtävällä.

Keskuspalikan ohjelmat, jotka on tehty kehittyneellä kielellä, kuten C:llä, on mahdollista tehdä tehokkaita ehtolauseisiin perustuvia robotteja, jotka voivat reagoida tilanteisiin reaaliaikaisesti. On myös mahdollista kehittää keskuspalikoiden kommunikaatiota ja työn jakoa.

Katso myösMuokkaa

LinkitMuokkaa

LähteetMuokkaa

  1. http://mindstorms.lego.com/eng/community/resources/default.asp

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki