Fandom

WikiPalikka

MOC

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Tämä artikkeli kertoo termistä. Jos etsit saman nimistä teemaa, katso artikkeli My Own Creation (Teema)

My Own Creation (MOC) on harrastajien ja nykyisin yhä enemmän ja enemmän LEGO Groupin käyttämä termi, jolla viitataan rakennelmaan, jonka on kehittänyt rakennelman tekijä itse. Samalla rakennelmat erotetaan selvästi yhtiön tuottamista seteistä. MOC on eräs käytetyimmistä LEGO-harrastukseen kuuluvista termeistä ja samalla yksi vanhimmista juontaen juurensa LUGNETin alkuaikoihin [1].

TermiMuokkaa

Mikä on tarkalleen ottaen MOC?Muokkaa

Eräs uusien LEGO harrastajien ihmettelyn kohteesta on MOC termin varsinainen sisältö. MOCilla tarkoitetaan sellaista rakennelmaa, josta suurimman osan rakentaja on itse kehittänyt. MOCissa voi siis olla osia virallisesta setistä tai kohteita, jotka on lainattu toisten harrastajien rakennelmista kunhan pääosa rakennelmasta on rakentajan omien kätten työtä. Rakennelmia, jotka on tehty täysin toisten harrastajien rakennelmien pohjalta, kutsutaan Your Own Creation (YOC) termillä.

Tämän tarkennuksen taustalla toimii LEGO harrastuksen kulttuurin ainainen toive uusiin ideoihin ja ratkaisuihin. Jokaisen teoksen toivotaan tuovan jotain uutta ja opettavan tekijäänsä aina vain paremmaksi rakentajaksi.

MOCien asema LEGO harrastuksessaMuokkaa

Kuten setitkin, MOCit ovat tärkeä osa-alue LEGO harrastuksesta. Vaikka rakennusohjeita seuraamalla voidaan luoda erittäin hieno malliaan kunnioittama rakennelma, MOCien rakentaminen nähdään usein tärkeämpänä osana harrastusta. MOCit ovat myös paljon selkeämmin esillä kuin setit erinäisillä harrastajien foorumeilla ja yhteisösivustoilla kuten MOCPagesissa. MOCien rakentaminen vaatii milteinpä aina enemmän taitoa kuin setin rakentaminen ja tästä syystä hyvien MOCien rakentajia kunnioitetaan usein paljon enemmän kuin hyviä settien rakentajia.

LähteetMuokkaa

  1. LUGNETissa julkaistu viesti vuodelta 1998, jossa käytetään "MOC" termiä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki