Fandom

WikiPalikka

Lisenssiteema

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Lisenssiteema on nimitys teemalle, joka ei olla kehitelty LEGO Groupin toimesta vaan jonka nimi ja aihealue on otettu jostain tunnetusta aihealueesta, esimerkiksi sarjakuvahahmosta. Teeman aihe hankitaan yleensä lisenssin avulla, jolloin LEGO Group maksaa lisenssoitavan aiheen omistajalle oikeudesta käyttää aihetta settien suunnittelussa ja teeman nimessä. Yleisenä uskomuksena harrastajakunnassa on että nämä lisenssimaksut nostavat tuotteiden hintaa.

Lisenssiteemojen historiaMuokkaa

Yksittäisten tavaramerkkien käyttöMuokkaa

LEGO Group on tehnyt usein yhteistyötä muiden yhtiöiden kanssa aina 60- ja 70-luvuilta asti. Useimmiten yhteistyö on ollut Town-teeman promosettien tekemistä tilaavalle yhtiölle mainos-tarkoituksessa. Esimerkiksi yhtiöt kuten Maersk on tehnyt hyvin pitkän aikaa tällaista yhteistyötä TLG:n kanssa (ensimmäinen Maersk-yhtiön promosetti oli 1650 Maersk Line Ferry [1]). Nämä promosetit eivät olleet tarkoitettu yleiseen myyntiin eikä niitä tästä syystä saanutkaan kuin vain mainostavan yhtiön kautta.

Tämä malli muuttui vuonna 1972 kun ensimmäinen setti, joka oli tarkoittu yleiseen myyntiin ja jossa oli mukana tunnettu tuotemerkki, ilmestyi. 688 Shell Tanker oli setti, jonka nimessä ja rakennelmassa oli näkyvästi esillä Shellin nimi. Kyseistä bensatankkeria seurasi hyvin pitkä yhteistyö Shell-yhtiön kanssa ja Shell onkin ollut pitkäaikaisin kumppani LEGO yhtiön kanssa. Tankkereiden lisäksi Shell on ollut mukana myös bensa-asemissa ja jopa "sponsorina" eräissä Town-seteissä.

Muita yhtiöitä, jotka ovat olleet Shellin tyylisessä yhteistyössä TLG:n kanssa ovat mm. Ferrari ja Exxon (ennen Octan-yhtiön keksimistä).

Ensimmäinen lisenssiteemaMuokkaa

Shell ei silti ollut täysinäinen lisenssiteema sillä vaikka settien lukumäärä oli suuri, ne eivät tulleet ulos teemana vaan osana laajempaa Town-teemaa. Vuonna 1999 julkaistu Star Wars on ensimmäinen teema, joka perustuu täysin toisen "universumin" teoksiin. Kyseinen teema on vieläkin voimassa ja sen lisenssi on näillä näkymin päättyvä vuonna 2012.

Star Warsin lisenssi toi monia uudistuksia ja ongelmia TLG:lle. SW-lisenssi helposti suuresti teeman settien suunnittelua sillä ne tuli tehdä jo ennalta määrätyn mallin mukaisesti ja sen markkina-arvo oli hyvin suuri. TLG:n ei tarvinnut paljoa pelätä että teema olisi epäonnistuva.

Lisenssiteemojen kasvuMuokkaa

Star Warsin tuoman suosion ja myönteisen kokemuksen perusteella myös monia muitakin teemoja on lisenssoitu 2000-luvulla. Monet nykyisinkin suosiossa olevat teemat kuten Indiana Jones ja Batman ovat täysin pohjautuneet lisensseihin.

Lista lisenssiteemoistaMuokkaa

Aidot teematMuokkaa

Alla olevassa listassa on listattu kaikki teemat, jotka pohjautuvat lisenssisopimuksiin, järjestettynä julkaisuvuotensa perusteella vanhimmasta uusimpaan.

Promootio-lisenssitMuokkaa

Alla olevassa listassa on listattuna kaikki ne tavaramerkit, jotka näkyvät seteissä. Ne on järjestetty sen mukaan, minä vuonna se setti on julkaistu, missä tavaramerkki näkyy ensimmäistä kertaa. Promo-lisenssin alla myytyä settiä kutsutaan promosetiksi.

Katso myösMuokkaa

LinkitMuokkaa

ReferenssitMuokkaa

  1. Bricksetin kuvaus setistä 1650

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki