Fandom

WikiPalikka

LEGO Star Wars

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Star Wars
Swlegologo.jpg
Teema
Elinikä 1999-
Järjestelmä SYSTEM ja TECHNIC
Yläteema Ei ole

LEGO Star Wars on LEGO lisenssiteema joka julkaistiin ensi kerran vuonna 1999. Sarjan setit ovat aiheeltaan Tähtien sota-elokuvasaagasta ja siitä kasvaneen Extended Universe maailmasta otettuja. LEGO Star Wars sarja sisältää sekä LEGO SYSTEM-palikoista että TECHNIC-palikoista tehtyjä settejä. Tähtien sota -lisenssiä on käytetty myös eräissä Mindstorms-seteissä mutta nämä eivät suoranaisesti kuulu Star Wars sarjaan. Sarjan uskotaan loppuvan vuonna 2011 kun lisenssi Lucasfilm-yhtiön kanssa loppuu. LEGO Star Warssista on tehty vaatteita, pelejä ja minivideoita.

SetitMuokkaa

LEGO Star Wars sarja on tavallista pitkäikäisempi LEGO sarja ja tämän huomaa helposti sarjan settitarjontaa tutkiessa. Monet merkittävimmistä Tähtien sota -universumin avaruusaluksista on julkaistu useita kertoja erilaisina versiona, esimerkiksi X-wingistä on tehty seitsemän erilaista settiä. Toisaalta pitkäikäisyys on avustanut sarjan laajuudessa ja nykyään Star Wars settejä on jokaisesta elokuvasta ja miltei jokainen elokuvassa esitelty tärkeämpi hahmo löytyy myös minifiguurimuodossa.

Star Wars-teeman setit on listattu omassa sivussaan: Star Wars setit.

AlateematMuokkaa

  • Ultimate Collector Series - Suuremmassa ja tarkemmassa mittakaavassa tehtyihin aluksiin pohjautuva alateema.
  • Mindstorms-teemaan kuuluu muutama Tähtien Sota-aiheinen robottien kehitykseen tarkoitettu setti.

Star Wars harrastajien teemanaMuokkaa

Johtuen pitkälti Star Warsin suosiosta ja saagan vuosikymmeniä pitkästä historiasta (ensimmäinen Star Wars-elokuva julkaistiin vuonna 1977[1]), harrastajat ovat rakentaneet Star Wars universumista tuttuja aluksia jo kauan ennen virallisen Star Wars-teeman syntymistä. Monet ikonisista aluksista, kuten X-wing, Millenium Falcon ja Star Destroyer, ovat saaneet harrastajien käsissä ensimmäiset muotonsa vuosikymmeniä ennen virallisen teeman alkamista. Tästä huolimatta (tai osittain tästä johtuen) Star Wars-teeman julkaiseminen oli suuri askel eteenpäin LEGO Groupin tiellä kohti nykyistä asemaansa.

Kehittyvä teema toi paljon uusia harrastajia mukaan Internetin keskustelupalstoille[2]. Star Wars oli nostalginen annos lapsuutta monille jo palikat pois jättäneille ja oli usein yksin Star Wars-teeman syytä että monet nykyisistä parhaista LEGO rakentajista tulivat mukaan harrastukseen.

Ulkoiset linkitMuokkaa

LähteetMuokkaa

  1. Alkuperäisen Star Wars elokuvan Internet Movie Database sivu
  2. LUGNET.starwars osuuden avaus viesti

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki