Fandom

WikiPalikka

LEGO

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

LEGO on tanskalaisen The LEGO Groupin tuottama rakennus-/leikkikalusarja joka kehitettiin 1950 luvulla ja patentointiin 1958. Suurin osa tuotesarjasta muodostuu erilaisista teemoihin jaetuista seteistä. Setit taas rakentuvat erilaisista yhteensopivista palikoista. Tuotesarjaan kuuluu myös asusteita ja pelejä. LEGOista on tehty myös netti/lauta pelejä. LEGO Lautapelejä on tehty vähän, kun vertaa muihin LEGO-setteihin. Vuonna 2016 on tehty LEGO Dimension-peli XBOXILLE, PlayStation 3 ja 4.

LEGO palikan historiaMuokkaa

LEGO palikan keksi tanskalainen puusepän poika Godtfred Kirk Christiansen. Hän alkoi valmistaa vuonna 1949 isänsä Ole Kirk Christiansenin kanssa valmistamaan toisiinsa kiinnittyviä muovisia palikoita. Palikoiden sisältämä nuppi ja putki-kiinnitysmekanismi patentointiin vuonna 1958. Nykyään The LEGO Group valmistaa monenlaisia rakennussarjoja jotka muodostuvat erilaisista palikoista, esimerkiksi SYSTEM- ja TECHNIC-palikoista. Lisäksi The LEGO Group tekee myös minifiguureja, joita on valmistettu useita miljardeja.

Sana LEGO tulee tanskan kielen sanoista "leg godt", joka tarkoittaa suomeksi leiki hyvin. Tanskassa sijaitsee LEGOLANDin lisäksi Copenhaminassa LEGO Store-kauppa jossa myydään LEGOja. On myös LEGO-fanien nettisivu nimeltä LEGO Ideas jossa jaetaan ideoita.

Ulkoisia linkkejäMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki