FANDOM

Ideakirja (englanniksi Idea Book) on LEGO yhtiön tuottama lehtinen, joka sisältää ideoita erilaisten rakennelmien tekoon. Tavallisista rakennusohjeista poiketen, ideakirjan mukana ei tule rakennelmien rakentamiseen tarvittavia palikoita. Niiden tarkoitus olikin nimensä mukaisesti uusien ideoiden luonti ja lukijan innostaminen. Useimmissa ideakirjoissa oli ohjeiden avulla rakennettavien "päämallien" lisäksi kuvattu muita erilaisia LEGO-suunnittelijoiden luomia rakennelmia.

Ensimmäiset ideakirjat tulivat markkinoille jo 1960-luvulla kun LEGO palikka oli vasta verrattain uusi tuote. Viimeisin ideakirja on vuodelta 1997 mutta useiden harrastajien halu ideakirjojen takaisin-tuomiseksi tekee mahdolliseksi että kyseisiä kirjoja voitaisiin tuoda markkinoille vielä 2000-luvullakin. Toisaalta LEGO yhtiön omien kotisivut ja harrastajien omat kotisivut (esim. Brickshelf) on vähentänyt ideakirjojen kysyntää tarjoamalla saman palvelun ilmaiseksi.

Kirjan rakenneMuokkaa

Jokainen ideakirja on rakenteeltaan samanlainen. Sekä etu- että takakansi näyttävät valikoiman ideakirjassa mukana olevia malleja. Ensimmäiset sivut sisältävät selostuksen ja mainoslauseen kirjasta ja niiden jälkeen alkaa varsinainen idea-osuus. Idea-osuudella on kolme erilaista muotoa riippuen siitä onko ideakirja TECHNIC aiheinen vai ei ja miltä vuodelta kirja on.

TECHNIC-ideakirjoissa idea-osuus on lajiteltu selvästi omiin osiinsa. Jokaisen osan alussa näytetään isona kuvana rakennettava malli ja sen tekniset yksityiskohdat ja tämän jälkeen aloitetaan ohjeiden näyttäminen. TECHNIC-rakennelmien suuren palikkamäärän ja verrattain monimutkaisten rakennusohjeiden takia ohjeet ovat yleensä paljon pidemmät kuin tavanomaisten SYSTEM-ideakirjojen ohjeet.

Muissa kirjoissa on kaksi erilaista rakennetta. Uudemmissa ideakirjoissa idea-osuus on myös lajiteltu osiinsa mutta osajako ei ole yhtä selkeä kuin TECHNIC-kirjoissa. Varsinkin tuoreemmissa kirjoissa joissa minifiguurit seikkailevat, kullekin pääteemalle (alkuaikojen Basic, Castle, Town, Space, eräissä myös Dublo ja Pirates) on omat osionsa. Nämä osiot alkavat tavallisesti isolla aukeamalla, jossa on pelkästään suuri kuva erilaisista teemaan liittyvistä rakennelmista, jotka suunnittelijat ovat kehittäneet. Tämän jälkeen alkavat ohjeiden näyttäminen. Tavallisesti ohjeiden yläpuolella on kuva valmiista rakennettavasta rakennelmasta ja muutamasta muusta saman aiheisesta teoksesta.

Vanhimmissa, 60-luvun ideakirjoissa ei ole lainkaan ohjeita vaan pelkästään kuvia valmiista rakennelmista [1].

Julkaistut ideakirjatMuokkaa

Alla lista julkaistuista ideakirjoista ilmestymisvuoden mukaisesti:

TriviaaMuokkaa

  • Eräiden ideakirjojen (esim. 260 Idea Bookin) mukana tuli tarra-arkki, jonka sisältämiä tarroja ei olla nähty muissa seteissä.

Katso myösMuokkaa

ReferenssitMuokkaa

  1. Peeronin skannaus ideakirjasta 240 Idea Book

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki