Fandom

WikiPalikka

Greeble

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Greeble on LEGO harrastajien käyttämä termi, joka tarkoittaa mitä tahansa kohtaa rakennelmassa, joka toimii teknisenä yksityiskohtana. Esimerkiksi putket, ritilät, ohjauskoneistot ja moottorit ovat greeblejä. Erotuksena toisesta samaan tarkoitukseen käytetystä tekniikasta, teksturoinnista, greeblet ovat laajempia teknisiä yksityiskohtia kun taas tekstuurilla piristetään laajaa pintaan pienellä pintamuonnoksella. Greeblejä voidaan käyttää taloissa, autoissa, avaruusaluksissa ja muissa rakennelmissa, jotka luonteensa tai tyylinsä vuoksi kaipaavat niitä. Greeblet voivat sijaita kaikialla rakennelmassa, seinillä, pohjassa, sisällä tai ulkona. Usein greeblet lisätään päärakenteeseen erilaisilla SNOT-tekniikoilla.

Greebleillä saa aikaan todenmukaisempia ja yksityiskohtaisempia rakennelmia, ja niillä voi jopa peittää osia, joita ei halua näyttää, esim. eri värin takia. Greeblejä tehdään yleisimmin pienillä palikoilla, esim. ritilälaatoilla ja muilla teknisen näköisillä osilla.

Itse greeble-ilmaus tulee varsinkin 3D-mallintamisessa käytetystä tekniikasta, jonka käyttötarkoitus on hyvin pitkälle sama kuin LEGO harrastuksessakin: tehdä tylsän puhtaasta muodosta kiinnostavampi.

Greeblejä käytössäMuokkaa

Greebly.jpg

Greeble-osuus osana isompaa teosta

Tavallisimpia greeblejen käyttökohteita ovat mm:

  • Avaruusalusten pinnoissa (esim. Chris Giddensin aluksissa käytetään usein greeblejä piristämään suuria, tyhjiä alueita.)

Katso myösMuokkaa

LinkitMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki