Fandom

WikiPalikka

Competition / Cyber Slam

< Competition

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Competition / Cyber Slam
Teema
Elinikä 1998-2000
Järjestelmä TECHNIC
Yläteema TECHNIC

Competition on vuodesta 1998 vuoteen 2000 markkinoilla ollut TECHNIC-teema. Myös Pohjois-Amerikassa nimellä Cyber Slam tunnettu teema sisältää kilpailuhenkisiä settejä joiden tarkoituksena oli antaa kahdelle kaverukselle keinon ottaa mittaa toistensa taidoista. Tämä tekeekin siitä uniikin muiden LEGO teemojen joukossa sillä toisin kuin monet muut teemat, se ei perustu tarinaan vaan enemmänkin lasten kilpailuviettiin. Tästä syystä teema on malliesimerkki siirtymisestä rakenteluun perustuvista tavanomaisista tarina-teemoista toimintaan perustuvaan teemaan.

SetitMuokkaa

Competition-teema koostuu seteistä jotka sisältävät robotteja ja muita vastaavia koneita joilla kaksi kilpailijaa voi taistella toisiaan vastaan. Tavallisesti taistelu käydään jousikuormitteisilla ammuksilla, joilla pyritään osumaan vastustajan ajoneuvossa olevaan maalitauluun. Maalitauluun osuminen laukaisee mekanismin, joka lennättää ajokkia ohjaavan TECHNIC-figuurin pois ohjaamosta.

Kilpailuhenkisten settien lisäksi sarjaan kuuluu myös CyberMaster, eräs ensimmäisistä seteistä johon kuului Mindstormsista tuttu älypalikka. CyberMasteria voidaan pitääkin alkukantaisena Mindstroms-robottina eli ensimmäisenä askeleena kohti nykyistä tekniikkaa.

CyberMasteria lukuun ottamatta sarjan muissa pakkauksissa tulee kaksi laiterakennelmaa, jotka erottuvat selkeästi lähinnä väritykseltään tai muodon perusteella. Rakennelmilla kaksi pelaajaa voi ottaa mittaa toistensa taidoista kamppailemalla keskenään erilaisissa peleissä. Tarkoituksena on rakennelmien toiminnoilla saada aikaiseksi erilaisia taitokilpailuja: esimerkiksi osuessaan tiettyyn osaan lennättää vastustajan hahmo ilmaan.

Competition on tullut tutuksi myös runsaasta Technic-hahmojen käytöstä ja erikoisista väreistä, sinertävän punainen purppura ja sinivihreä tummanturkoosi, jotka se toi Technic-maailmaan.

1998

1999

Yhteydet muihin teemoihinMuokkaa

Samoihin aikoihin 1999 tuli markkinoille myös Lego Technic seuraava uutuustuote Slizer (amer. Throwbots) jota seurasi sitten vielä RoboRiders (2000).

Myös seuraavina vuosina 2000–2001 myydyn Lego Technic Speed Slammers -sarjan jokaisen tuotteen idea oli sama: setissä oli yksi tai kaksi ajoneuvoa jotka voitiin singota vauhtiin erityisen ”katapultin” avulla. Sarja muistuttaa idealtaan paljon vain pari vuotta aiemmin julkaistua Competition-sarjaa. Yksi viimeisimpiä Speed Slammers tuotteista oli 8241 Battle Cars vuodelta 2001.

Mutta tässä vaiheessa aika oli kypsä kaikkein kehittyneimmälle Lego Technic tuotteelle ja alkoi uusi Bionicle-vuosikymmen (2001-2010).

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki