Fandom

WikiPalikka

Bricklink

474sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Bricklink
Bricklink logo.gif
Internet-sivusto
Osoite http://www.bricklink.com
Tyyppi LEGO verkkokauppojen portaali
Omistaja Dan Jezek

Bricklink on portaalimainen web-sivusto, joka on tarkoitettu LEGO palikoiden myyntiin ja ostamiseen. Se on eräs tunnetuimmista harrastaja-pohjaisista sivustoista. Bricklink rakentuu kahdesta pääosasesta, pääsivustosta ja yksittäisistä kaupoista. Bricklinkin avulla käyttäjät voivat perustaa omia kauppojaan, joissa he voivat myydä palikoita ja muita tuotteita eteenpäin. Pieni osa tästä myynnistä menee Bricklinkin ylläpidolle.

HistoriaMuokkaa

Newsgroupit ja sähköpostitMuokkaa

Bricklinkin historia kertoo hyvin paljon myös LEGO palikoiden online-myynnin historian. Ensimmäiset online-myynnit tapahtuivat newsgroupien välityksellä. Koko newsgroupien toiminta perustui sähköpostiviesteihin ja juuri siitä syystä ostaminen ja myynti olivat hidasta puuhaa. Ostaakseen yhdeltä myyjältä palikoita ostajan tuli lukea myyjän kotisivuilta tai "myynti-emailista" myytävien palikoiden tiedot, lähettää lista ostettavista palikoista myyjälle, odottaa että myyjä tarkastaa oman valikoimansa (usein ostajia oli monia ja palikoita myytiin niin nopeasti etteivät tiedot palikoista pysyneet perässä), saada paluuviestissä lasku palikoista, maksaa se ja kertoa oma postiosoitteensa ja lopulta odottaa epävarmuudessa onko myyjä niin luotettava että hän todellakin lähettää palikat... Kaiken kaikkiaan ostaminen ja myyminen olivat hyvin työläitä prosesseja eikä palikoita ostanut ja myynyt kuin pieni aktiivinen porukka.

BrickBayMuokkaa

Muutos tilanteeseen tuli vuonna 2000 kun eräs palikoiden myyjä keksi rakentaa paremman version online-kaupastaan käyttäen JavaScript-ohjelmointikieltä. Tämä uusi sivusto julkaistiin 10.5.2000 ja nopeasti sen suosio kasvoi. Useat muutkin myyjät innostuivat sen tuomasta vaivattomuudesta ja pyysivät sivujen koodia itselleen. Näiden keskustelujen aikana palikoiden myyjien ja ostajien mieleen tuli ajatus yhtenäisestä sivustosta, johon kuka tahansa saisi perustaa oman kauppansa käyttäen olemassa olevaa sivupohjaa. 20.6. ajatus johti siihen että uusi nettikauppa, BrickBay, julkaistiin verkossa.

Sivusto todettiin toimivaksi ja pikkuhiljaa sen käyttäjien määrä nousi alun muutamasta sadasta tuhansiin. Alle viidessä kuukaudessa rekisteröityneiden kauppojen määrä nousi 15:sta 110:neen, vuoden päästä kauppoja oli jo noin 400.

BricklinkMuokkaa

Vuoden 2002 tammikuussa BrickBay-sivusto muutettiin Bricklinkiksi. [1]

Katso myösMuokkaa

Ulkoiset linkitMuokkaa

ReferenssitMuokkaa

  1. Bricklinkin sivuston historia-osuus

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki