FANDOM

Bio-Klaani
Bioklaanilogo.jpg
Internet-sivusto
Osoite http://z6.invisionfree.com/Bioklaani/
Tyyppi Suomalainen BIONICLE foorumi
Omistaja

Bio-Klaani on Suomen suurin ja ainoa aktiivinen BIONICLE-foorumi ja -yhteisö. Bio-Klaani, tai lyhyemmin pelkkä Klaani perustettiin vuonna 2006. Perustajat olivat Tawa ja Visokki, jotka ovat yhä Klaanin ylläpitäjiä Guardianin kanssa. Nykyisin Bio-Klaani on vain kaveriporukan kokoontumispaikka.

HistoriaMuokkaa

Varhaiset vaiheetMuokkaa

Bio-Klaanin ensimmäinen versio tehtiin Foorumi.info-palvelun avulla. Eräs harvoista jäsenistä, MasterKongu, perusti oman BIONICLE-foorumin nimeltä LeMetru, joka kasvoi melko nopeasti Bio-Klaanin heiketessä. LeMetrun liian vapaiksi kuvaillut säännöt kuitenkin koituivat sen kohtaloksi ja ylläpitäjä MasterKongu lopetti foorumin. Käyttäjäkunta siirtyi Bio-Klaanin ja MasterKongusta, tai tuttavallisemmin ÄmKoosta, tuli Klaanin kolmas ja hauskuudestaan tunnettu ylläpitäjä (hän kuitenkin lähti myöhemmin Klaanista). Pian adminien joukkoon liittyi myös Guardian, joka kirjoitti Klaanin säännöt ja on yhä mukana menossa. Alkoi Bio-Klaanin kasvun aika.

Nousu kiistattomaksi BIONICLE-harrastuksen keskukseksiMuokkaa

Bio-Klaanin nousun ensimmäinen askel oli siirtyminen pois Foorumi-infosta. Uudeksi alustaksi valittiin yhä käytössä oleva Invisionfree. Foorumia pidettiin käyttökiellossa valmistumiseen asti. Uutta foorumia kutsuttiin näihin aikoihin nimellä Bio-Klaani II. 27. helmikuuta 2007 uusi foorumi otettiin virallisesti käyttöön ja sitä on pikkuhiljaa customoitu yhtä persoonallisemmaksi. Moderaattoreita värvättiin lisää ja Klaani sai oman chatin. Tawa järjesti myös maskottikilpailun, jonka voitti Biohilatorin piirtämä Ussal-rapu Nöpö, joka toimii yhä Klaanin kunnioitusta herättävänä maskottina.

Joulukuussa 2007 avattiin Spurz-alustalla tehty Bio-Klaani Online (lyhyemmin BKO), jonne Klaanilaiset saivat luoda oman profiilin ja lataamaan kuviaan. 2008 huhtikuussa Bio-Klaani Onlinesta julkaistiin uusi, yhä käytössä oleva versio Ning-alustalla, jossa käyttäjillä on kuvien lisäksi mahdollisuus ladata myös videoita ja kirjoittaa blogia. Bio-Klaani Onlinessa on myös mahdollisuus luoda omia ryhmiä ja nykyään BKO:sta löytyy myös aktiivinen chat.

NykytilanneMuokkaa

Bio-Klaanissa on tällä hetkellä yli 200 rekisteröitynyttä käyttäjää, joiden joukossa on useita uskollisia ja aktiivisia jäseniä. Klaanissa järjestetään vuosittain Bio-Klaanin Gaala, jossa jäsenet voivat äänestää esimerkiksi parasta MOC-rakentajaa, hauskinta, mukavinta ja asiallisinta Klaanilaista tai parasta adminia/moderaattoria. Lokakuussa 2009 alettiin Klaanissa myös suunnittelemaan Klaanille omaa nettilehteä, Bio-Klaanin Sanomia. Idean sai vakiokäyttäjä Bio-Nui. Ajatus lehdestä sai erittäin innostuneen vastaanoton ja ensimmäinen (näyte)numero ilmestyi 2009 joulukuussa, jonka jälkeen päätettiin, että tulevat lehdet julkaistaan nimikkeellä Klaanilehti.

Klaanin nykyiset ylläpitäjät ja valvojatMuokkaa

Ylläpitäjät/AdminitMuokkaa

  • Tawa, Klaanin perustaja ja pääadmin.
  • Visokki, Klaanin toinen perustaja.
  • Guardian, joka loi Klaanin säännöt ja hänet tunnetaan hauskuudestaan.
  • MasterKongu (tunnetaan myös nimellä ÄmKoo), teki paljon Klaanin uudistetun ulkoasun eteen elokuussa 2010.

Valvojat/ModeraattoritMuokkaa

  • Umbra, Klaanin ensimmäinen moderaattori.
  • Dox
  • Pridak
  • Paaco, Klaanin aktiivisin ja Gaalassakin palkittu valvoja.
  • BladeVezon
  • MahriKing

LinkkejäMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki