Fandom

WikiPalikka

Animaatio

473sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

LEGO-animaatio (englanninkielisten harrastajien keskuudessa tunnettu muun muassa termillä brickfilm) on yksi monista animaatiotekniikoista. LEGO-animaatioita tehdään yleensä Stop-Motion-tekniikalla, mutta jotkut alan harrastajat käyttävät myös normaalia videokuvausta tai tietokoneavusteista animaatiota. Riippumatta käytetystä tekniikasta, LEGO-animaatiossa tulee käyttää LEGO-rakennuspalikoita tai muita LEGO-tuotteita.

Lyhenteitä Muokkaa

  • SMA = Stop Motion Animation, eli kuva kerrallaan perinteisesti animoitua.
  • CAA = Computer Assisted Animation, eli animaation tekemiseen on käytetty tietokonetehosteita apuna
  • CGI = Computer-generated Imagery (Animation), eli ainoastaan tietokoneella luotua animaatiota

Historia Muokkaa

LEGO-animaation historia yltää ainakin 1980-luvulle. Varhaisin tunnettu animaatio on vuodelta 1989 peräisin oleva australialainen The Magic Portal. Suomessa LEGO-animaatiot tulivat tunnetuksi viimeistään kesällä 2000, kun harrastelijaryhmä tAAt ry esitti Assembly2000-messuilla LEGO-animaation LeGorso.

Muutamien viime vuosien aikana LEGO-animaatioiden tekeminen on yleistynyt maailmalla huimaa vauhtia ja ehkä tunnetuimmalta LEGO-animaatioille omistetulta Brickfilms-sivustolta löytyykin nykyisin jo tuhansia animaatioita lyhyistä aloittelijoiden tekemistä aina ammattimaisesti toteutettuihin elokuviin saakka. Monilla animaatioilla yritetään matkia tai parodioida erilaisia mediota tai historian tapahtumia esimerkiksi Normandian maihinnousua, Simpsoneita tai Super Mariota. Youtube on lähes yhtä täynnä näitä videoita kuin Brickfilms.

LEGO-animaatio Suomessa Muokkaa

Myös Suomessa on tehty useita LEGO-animaatiota. Varhaisimpia animaatiota tehtiin jo 80-luvulla mutta varsinainen buumi alkoi vuonna 2000 kun tAAt julkaisi LeGorso-teoksensa. Tämän animaation innoittama alkoivat uudet tiimit saada innostusta ja lyhyessä ajassa Suomeen syntyi melko virkeä animaatio-harrastus.

Kotimaisia harrastelijaryhmiä ovat esimerkiksi:

Näistä ryhmistä tAAt ry on tuottanut lähinnä parodiaa ja komediaa. Tuskavisio on tehnyt koko illan elokuvia pääasiassa videotekniikalla keskittyen Tapporalli-sarjaansa. HOViNET team on aiemmin tuottanut ehkä määrällisesti eniten lyhyitä animaatioita vaihtelevalla tyylillä mutta nykyisin heidät tunnetaan parhaiten KastleVania-animaatiosarjastaan.PE-porukka on keskittynyt tekemään mielenkiintoisia musiikkivideoita LEGO-palikoilla ja Konseli on päässyt ehkä lähimmäksi kansainvälistä tasoa parilla todella tyylikkäällä teoksellaan. H.O.V on tullut kuuluisaksi parista laadukkaasta lyhyestä animaatiosta, 25min lyhytelokuvasta nimeltään Ray Kent sekä Arpo ja Karpo -animaatiosarjastaan.

Uudempaa animaattori-sukupolvea edustaa mm. Valkoinenpalikka, joka aloitti toimintansa vasta vuonna 2010.

LEGO-animaatioita Muokkaa

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki